Statut

Statut Tomaszowskiego Towarzystwa Regionalnego im. doktora Janusza Petera

Biorąc pod uwagę bogate tradycje historyczne, ceniąc niepowtarzalne piękno naszego regionu i kierując się pragnieniem przyczynienia do jego dalszego, dynamicznego rozwoju -uznaje się za konieczne i celowe powołanie stowarzyszenia pod nazwą "Tomaszowskie Towarzystwo Regionalne im. dra Janusza Petera", którego cele, sposób oraz zakres działania określają przepisy zawarte w niniejszym statucie.

Rozdział I: Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Stowarzyszenie przyjmuje i nosi nazwę "Tomaszowskie Towarzystwo Regionalne im. dra Janusza Petera" (w dalszym ciągu postanowień statutu używa się skróconego określenia "Stowarzyszenie").
  2. Stowarzyszenie działa na mocy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. 1989 Nr 20, Poz. 104, z późn. zm.) oraz niniejszego statutu.
  3. Nazwa Stowarzyszenia jest prawnie zastrzeżona.

§ 2

Stowarzyszenie jest apolitycznym, dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

§ 3

Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej oraz, z zachowaniem obowiązujących przepisów, terytoria innych państw.

§ 4

Siedzibą władz jest miasto Tomaszów Lubelski.

§ 5

Stowarzyszenie, po jego zarejestrowaniu, nabywa osobowość prawną.

§ 6

  1. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
  2. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

§ 7

Stowarzyszenie ma prawo używania odznaki, pieczęci, sztandaru, exlibrisow, proporczyków i znaczków organizacyjnych zgodnie z przepisami obowiązującymi w Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 8

Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o tym samym lub podobnym profilu działania.

 

Rozdział II: Cele i sposoby działania

§ 9

Zasadnicze cele działania Stowarzyszenia są następujące:

  1. Pielęgnowanie tradycji historycznych i kulturowych regionu tomaszowskiego.
  2. Upowszechnianie dorobku i osiągnięć regionu.
  3. Przyczynianie się do dalszego rozwoju regionu i miasta we wszystkich dziedzinach życia.
  4. Troska o dalszy rozwój życia kulturalnego i artystycznego, kultywowanie tradycji sztuki ludowej i opieka nad nią.
  5. Popularyzacja rekreacyjno - turystycznych zalet regionu.
  6. Promocja miasta i regionu w kraju i poza jego granicami.
  7. Działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza.
  8. Działalność naukowa i wydawnicza.
  9. Działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami.
  10. Upowszechnianie kultury, tradycji, sztuki i ochrona dóbr kultury.
  11. Upowszechnianie ekologii, turystyki i ochrony dziedzictwa przyrodniczego.
  12. Ochrona i promocja zdrowia, upowszechnianie kultury fizycznej i sportu.

§ 10

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

  1. Organizowanie i finansowanie badań, przedsięwzięć naukowych, edukacyjnych, kulturalnych i sportowych.
  2. Inicjowanie, opiniowanie i pomoc w rozwiązywaniu problemów mających znaczenie dla kulturalnego i gospodarczego rozwoju regionu.
  3. Prowadzenie działalności informacyjnej i popularyzatorskiej.
  4. Organizowanie i finansowanie stypendiów i nagród dla osób realizujących cele Stowarzyszenia.
  5. Pozyskiwanie funduszy w kraju i za granicą.
  6. Organizowanie odczytów, prelekcji, pokazów i wystaw, prowadzenie działalności publicystycznej i wydawniczej.
  7. Ochronę zabytków kultury materialnej i duchowej, miejsc walk i męczeństwa narodu polskiego, oraz innych pamiątek historycznych, roztaczanie opieki nad twórczością artystyczną. Popieranie wszelkich inicjatyw o charakterze regionalnym.
  8. Prowadzenie i promowanie lokalnych osiągnięć.
  9. Prowadzenie zbiórek i akcji charytatywnych.
  10. Współpraca z towarzystwami regionalnymi, placówkami oświatowymi, naukowymi, kulturalnymi i sportowymi, instytucjami państwowymi i samorządowymi, stowarzyszeniami i fundacjami.

 

Rozdział III: Członkowie, ich prawa i obowiązki

§ 11

  1. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne.
  2. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.

§ 12

Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:

  1. członków zwyczajnych,
  2. członków wspierających,
  3. członków honorowych.

§ 13

  1. Członkiem zwyczajnym może być pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej Polskiej, który złoży deklarację członkowską wraz z rekomendacją od dwóch członków Stowarzyszenia.
  2. Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna i prawna zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową, rzeczową lub intelektualną. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
  3. Członkiem honorowym może zostać osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój idei Stowarzyszenia lub w inny szczególny sposób wniosła zasługi dla Stowarzyszenia.
  4. Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd, na podstawie pisemnej deklaracji.

§ 14

  1. Członek zwyczajny ma prawo do:
    1. czynnego i biernego prawa wyborczego;
    2. zgłaszania opinii i wniosków pod adresem władz Stowarzyszenia;
    3. zaskarżania do Walnego Zebrania Członków uchwały Zarządu Stowarzyszenia o skreśleniu z listy członków.
  2. Członek zwyczajny zobowiązany jest do:
    1. aktywnego realizowania celów statutowych Stowarzyszenia;
    2. przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia;
    3. regularnego opłacania składek i innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia.

§ 15

  1. Członek wspierający, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego, posiada inne prawa członka zwyczajnego.
  2. Członek wspierający posiada obowiązki określone w §14 ust.2 pkt. 2.

§ 16

  1. Za zasługi dla Stowarzyszenia, Walne Zebranie na wniosek Zarządu może przyznać honorowe członkostwo w Stowarzyszeniu.
  2. Członek honorowy posiada wszystkie prawa i obowiązki członka zwyczajnego, z wyjątkiem obowiązku określonego w §14 ust.2 pkt.3.

§ 17

  1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
    1. dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi;
    2. śmierci członka Stowarzyszenia lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego;
    3. skreślenia z listy członków z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań przez okres przekraczający jeden rok;
    4. wykluczenia z powodu nieprzestrzegania postanowień Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia.
  2. Osoba skreślona lub wykluczona ma prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania Członków za pośrednictwem Zarządu w terminie 30 dni od daty doręczenia stosownej uchwały.
  3. W przypadku określonym w ust. 1 pkt. 3) i 4), orzeka Zarząd podając przyczyny skreślenia lub wykluczenia.
  4. Osoba skreślona lub wykluczona ma prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania Członków w terminie 30 dni od daty doręczenia stosownej uchwały.
  5. Do osób, którym odmówiono prawa członkostwa stosuje się odpowiednio zasady określone w ust. 4.

 

Rozdział IV: Organy Stowarzyszenia

§ 18

Władzami Stowarzyszenia są:

  1. Walne Zebranie Członków,
  2. Zarząd,
  3. Komisja Rewizyjna.

§ 19

  1. Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Walnego Zebrania Członków.
  2. Uchwały zarządu Stowarzyszenia podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków (kworum).
  3. Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 2/3 ogólnej liczby uprawnionych członków (kworum). Na podstawie uchwały pełnego składu Komisja Rewizyjna może podejmować uchwały w głosowaniu tajnym.

§ 20

W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Stowarzyszenia w trakcie kadencji, skład osobowy władz jest uzupełniany poprzez przeprowadzenie wyborów na nieobsadzone stanowisko. Walne Zebranie Członków

§ 21

  1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
  2. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
    1. z głosem stanowiącym - członkowie zwyczajni,
    2.  głosem doradczym - członkowie wspierający i członkowie honorowi.

§ 22

  1. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
  2. Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd.
  3. Sprawozdawcze Walne Zebranie Członków zwołuje się raz w roku.
  4. Walne Zebranie Członków obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
  5. Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje Prezydium w składzie: przewodniczący, sekretarz, członkowie w liczbie od 1 do 3.
  6. Prezydium Walnego Zebranie wybierane jest w głosowaniu jawnym, zwykłą większością obecnych na Zebraniu członków Stowarzyszenia.
  7. Członek ustępujących władz nie może wejść w skład Prezydium Walnego Zebrania Członków.
  8. O miejscu, terminie i porządku obrad Walnego Zebrania Członków Zarząd powiadamia członków co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania.
  9. Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków.
  10.  Członków o Zebraniu Walnym zawiadamia się pisemnie, a jeżeli członek wyrazi na to zgodę za pomocą poczty elektronicznej.

§ 23

Do kompetencji Walnego Zebrania w szczególności należy:

  1. określenie głównych kierunków działania i celów Stowarzyszenia 2)uchwalenie statutu i jego zmian,
  2. uchwalanie regulaminów władz Stowarzyszenia,
  3. wybór i odwołanie członków władz Stowarzyszenia,
  4. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia,
  5. ustalanie wysokości składek członkowskich,
  6. podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego,
  7. podejmowanie decyzji w sprawie wysokości kwoty zaciągania zobowiązań w imieniu Stowarzyszenia przez Zarząd,
  8. podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
  9. uchwalanie budżetu
  10. rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłaszanych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze
  11. rozpatrywanie odwołań w sprawach członkowskich, od uchwał Zarządu
  12. podejmowanie uchwał o przynależności do innych organizacji
  13. nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego
  14. podejmowanie uchwał w sprawie rozpoczęcia działalności gospodarczej przez Stowarzyszenie
  15. inne, wynikające z niniejszego statutu.

§ 24

  1. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:
    1. z własnej inicjatywy,
    2. na żądanie Komisji Rewizyjnej,
    3. na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych.
  2. Zarząd jest zobowiązany zwołać Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków w ciągu 30 dni od dnia otrzymania żądania lub wniosku określonych w ust. 1 pkt. 2) i 3). Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.

Zarząd

§ 25

  1. Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków Stowarzyszenia.
  2. Zarząd składa się z 5 członków. Na pierwszym po wyborach posiedzeniu Zarząd wybiera ze swego grona Prezesa, Wiceprezesa, Sekretarza, Skarbnika i Członka.
  3. Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż raz na kwartał.

§ 26

Do zakresu działania Zarządu należy:

  1. realizacja uchwał Walnego Zebrania Członków,
  2. ustalanie budżetu Stowarzyszenia,
  3. sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,
  4. podejmowanie decyzji w sprawie nabycia i zbycia majątku ruchomego,
  5. podejmowanie decyzji w sprawie zaciągania zobowiązań w imieniu Stowarzyszenia do kwoty określonej przez Walne Zebranie Członków,
  6. zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
  7. podejmowanie uchwał w sprawach przyjmowania i wykluczania członków,
  8. składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków,
  9. uchwalanie regulaminów przewidzianych w statucie.

§ 27

  1. Do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych Stowarzyszenia oraz podpisywania umów i zobowiązań w jego imieniu wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu w tym Prezesa lub Wiceprezesa.
  2. Dla ważności innych pism i dokumentów wymagany jest podpis Prezesa lub innego upoważnionego członka Zarządu.
  3. Zarząd Stowarzyszenia może udzielić - osobie sprawującej funkcję kierowniczą biura -pełnomocnictwa ogólnego, obejmującego umocowanie do prowadzenia zwykłego zarządu w imieniu Stowarzyszenia.

Komisja Rewizyjna

§ 28

  1. Komisja Rewizyjna jest organem Stowarzyszenia powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
  2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków. Na pierwszym po wyborach posiedzeniu Komisja wybiera ze swego grona Przewodniczącego.

§ 29

Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:

  1. kontrolowanie całokształtu działalności Stowarzyszenia,
  2. występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli,
  3. prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia niewywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu
  4. zwołanie Walnego Zebrania Członków w przypadku niezwołania go przez Zarząd w terminie ustalonym statutem,
  5. składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium władzom Stowarzyszenia,
  6. składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków Stowarzyszenia.

§ 30

  1. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia.
  2. Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz Stowarzyszenia złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.

Rozdział V: Majątek i fundusze

§ 31

Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.

§ 32

  1. Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia:
    1. składki członkowskie,
    2. darowizny, zapisy i spadki,
    3. wpływy z działalności statutowej Stowarzyszenia (dochody z własnej działalności, dochody z majątku Stowarzyszenia),
    4. dotacje,
    5. dochody z nieruchomości, ruchomości stanowiących własność lub będących w posiadaniu Stowarzyszenia,
    6. dochody z innych praw przysługujących Stowarzyszeniu,
    7. wpływy z ofiarności publicznej,
    8. pożytki z posiadanych praw.
  2. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Rozdział VI: Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia

§ 33

  1. Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zebranie Członków wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
  2. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.
  3. W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia nie uregulowanych w statucie, mają zastosowanie odpowiednie przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. 1989 Nr 20, Poz. 104 z późniejszymi zmianami).

Statut został uchwalony przez Zebranie Założycielskie w dniu 20 marca 2012 r.